Jak wszyscy zapewne zadajecie sobie sprawę, czas pracy kierowcy jest podyktowany ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 roku, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 roku i ATER z 1999. W tym wpisie przybliżmy wam oraz przestawimy w zrozumiałe formie jak wygląda czas pracy kierowcy. Nie wchodząc w szczegóły czas pracy kierowcy ma się następująco:
1. Dzienny czas pracy kierowcy
Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie możne przekroczyć 9 godzin, ale 2 razy w tygodniu można go przedłużyć do 10 godzin. Po 4 godz i 30 min jazdy kierowca musi zrobić 45 minutową pauzę. Czas jazdy można rozłożyć na 15 i 30 minut (jeden z nich) i potem może jechać kolejne 4,5h.
2. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu
W tygodniu łączny czas jazdy nie możne przekroczyć 56 godzin, a w ciągu 2 następujących po sobie tygodni maksymalnie może wynieść 90 godzin.
3. Dobowy odpoczynek
W ciągu 24 godzin od momentu startu szoferowi należy się 11 nieprzerwanych godzin odpoczynku. Okres odpoczynku można podzielić na dwa okresy: 3 godziny i 9 godzin. Skrócony dobowy czas odpoczynku wynosi 9 godzin i można go zrobić 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
4. Tygodniowy odpoczynek
Po 6 cyklach, kierowcy przysługuje odpoczynek tygodniowy trwający co najmniej 45h. W ciągu dwóch kolejnych tygodni odpoczynku drugi można skrócić do co najmniej 24 godzin. Ten skrócony trzeba nadrobić odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.
5. Praca w tandemie
Cykl załogi dwuosobowej może trwać 30 godzin. W tych 30 godzinach obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia lub dwa razy w tygodniu po 10 godzin i 9 godzin odpoczynku.
6. Cykl 24 godzinny
Z zachowaniem przepisów taki cykl możne wyglądać różnie, na przykład:
9h jazdy > 45 minut pauzy > 9h jazdy
Albo tak:
10h jazdy > 1,5h pauzy > 11h jazdy
Albo każda możliwa kombinacja z zachowaniem okresów odpoczynku i maksymalnej jazdy.
Źródło https://blogtransportowy.pl/czas-pracy-kierowcy-czas-jazdy-przerwa-i-odpoczynek/#dziennyczas